Tunnetaidoilla kohti tasapainoisempaa tulevaisuutta

Tunnetaidot ovat yhteydessä onnellisuuteen. Ne vaikuttavat kykyyn sopeutua sekä palautua ja ajatella positiivisesti vastoinkäymisen jälkeen. Tämä on entistä tärkeämpää nopeasti muuttuvassa maailmassa. Maailmassa, jossa koneet ovat korvanneet mekaanisen työn, on yhä suurempi merkitys vuorovaikutuksella, empatialla ja toisten ihmisten ymmärtämisellä. Hyvät tunnetaidot ovat yhteydessä kokemukseen omista vaikutusmahdollisuuksista ja elämänhallinnasta.

Tunnetaidot tarkoittavat kykyä tunnistaa, nimetä, ilmaista, käsitellä ja säädellä tunteita sekä ymmärtää, mikä on aiheuttanut tunteen. Olennaisena osana tunnetaidoissa on myös toisten tunteiden tunnistaminen ja niiden myötätuntoinen kohtaaminen. Omien tunteiden tunnistaminen luo pohjan toisten tunteiden ymmärtämiselle, mikä on sosiaalisten taitojen perusta.

Tunteet ovat viestejä tarpeistamme

Tunteet viestivät erilaisista tarpeistamme, joita voivat olla perustarpeiden (lepo, ravinto, turva) lisäksi esimerkiksi halu toteuttaa itseään ja toimia itsenäisesti tai halu kuulua joukkoon ja olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Nämä viestit antavat meille tietoa, mikä on meille merkityksellistä, mistä pidämme tai mikä tuntuu meistä kurjalle. Tunteet ovat koko ajan läsnä ja ne ovat mukana muodostamassa kuvaa itsestämme ja sitä kautta myös toisista ihmisistä. Kaikki tunteet ovat siis tärkeitä ja hyväksyttäviä. Aikuisen on tärkeää vahvistaa lapsen tunne eli viestiä ymmärtävänsä lapsen tunnetta, jolloin lapsi kokee tulleensa kuulluksi ja hyväksytyksi tunteensa kanssa.

vauva harmi.jpg

Tunteiden säätely tuo hallinnan tunteen

Tunteet kumpuavat sisältämme ja näkyvät ulospäin käyttäytymisessämme. Tunteet ovat hyväksyttäviä, mutta niiden voimakkuutta ja ilmaisemista kannattaa oppia säätelemään.


Hallitsemattomien tunteiden kanssa eläminen on uuvuttavaa. Niin positiivisia kuin negatiivisiakin tunteita täytyy säädellä. Joskus ilo ja innostus voivat olla niin suurta ja pirskahtelevaa, että tekeminen menee sähläykseksi ja pahimmassa tapauksessa itseä tai kaveria sattuu. Moni on varmaan kuullut sanonnan itku pitkästä ilosta. Joskus taas kiukku voi tuoda tarvittavaa tarmoa asian hoitamiseen, mutta siitä on osattava myös päästää irti. Kun tunteeseen saa säätelevän etuotsalohkon eli järjen mukaan, elämä tuntuu olevan paremmin hallinnassa.

poika harmi.jpg

Aikuinen tunnetaitojen opettajana

Lapsella ei vielä ole kykyä ymmärtää ja säädellä omia tunteitaan, joten hän tarvitsee aikuisen vierelleen kanssasäätelijäksi. Malli tunteiden säätelyyn ja käsittelyyn opitaan aikuiselta. Lapsi näkee, miten aikuinen kohtaa ja ilmaisee tunteitaan tai reagoi muiden tunteisiin. Ei kuitenkaan stressiä, sillä olemme kaikki tuntevia ihmisiä, eikä aina voi olla kontrollissa! Tunteista voi keskustella ja tunnetaitoja voi harjoitella yhdessä lapsen kanssa.

Auta lasta säätelemään tunnettaan:

3.png

Hyväksy, nimeä ja vahvista lapsen tunne ja näytä empatiaa lapsen tunnetta kohtaan elein, ilmein ja äänensävyllä. Nyt sinua kiukuttaa. Ymmärrän, että sinua suututtaa, kun et saanut kaverin lelua. Tällöin lapsi oppii tunnistamaan ja sanoittamaan tunteitaan sekä hyväksymään ne osana elämää.

Sanoita tilanne. Halusit kaverin lelun ja menit ottamaan sitä kaverin kädestä. Minä kielsin sinua ja nyt sinulla on tosi paha mieli.

Vakuuta lapselle, että pian helpottaa. Tunteita tulee ja menee ja niistä selvitään. Tiedän, että nyt tuntuu pahalta, mutta se menee kyllä ohi. Ei ole mitään hätää.

Auta lasta rauhoittumaan ja säätelemään tunnettaan. Pysy itse rauhallisena ja turvallisena aikuisena lapselle. Tarjoa lapselle syliä ja rauhoittavaa kosketusta tai anna etäisyyttä lapsen toiveista riippuen. Yhdessä hengittely tai laskeminen kymmeneen voi auttaa pahimman tunnekuohun yli. Kiukut voi vaikka puhaltaa kiukkupussiin tai puristaa kiukkukiveen.

Tarjoa ratkaisua tilanteeseen keskustellen se läpi ja miettimällä toimintamallia seuraavaa kertaa varten. Lapsen rauhoituttua voit selittää lapselle tai keskustella hänen kanssaan, mistä tunne kumpusi ja miten tunnetta voi ilmaista. Sinua kiukutti, kun olisit halunnut kaverin lelun. Saa kiukuttaa, mutta toisten kädestä ei saa repiä, eikä toisia saa satuttaa.
Mieti lapsen kanssa toimintamalli seuraavaa kertaa varten. Ensi kerralla voisit kysyä kaverilta kauniisti, että saisitko sinä leikkiä lelulla. Jos kaveri ei silti anna lelua ja sinua alkaa harmittaa, tule hakemaan aikuinen apuun. Lapsi ei välttämättä saa lelua, mutta tällöin aikuinen voi auttaa lasta pääsemään tunteesta yli ilman toisille vahingollista tunteenpurkausta. Anna myös lapselle aikaa miettiä ja ehdottaa toimintatapaa!

Tunteiden tunnistamista, sanoittamista, ilmaisua ja keinoja toimia tunteen tullessa voi ja kannattaa harjoitella myös silloin, kun lapsi ei itse ole tunnekuohun vallassa. Hyviä keinoja tunnetaitojen harjoittelemiseen ovat kirjallisuuden, tunnekorttien ja -pelien kautta tunteista keskusteleminen ja empatian harjoitteleminen, jolloin tunnetta voidaan käsitellä tarvittavan etäisyyden päästä. Leikeissä voidaan mallintaa tunnekuohuja aiheuttavien tilanteiden ratkaisuja. Tunnetaitojen harjoittelu kuuluu olennaisena osana Kamukotien päivittäiseen arkeen!

vauva ilo.jpg

Tunnetaidot vaikuttavat siis omaan hyvinvointiin, hallinnan tunteeseen elämässä, muutoksiin sopeutumiseen, myönteiseen ajatteluun sekä ihmissuhteiden luomiseen ja empaattiseen vuorovaikutukseen. Hyvät tunnetaidot repussaan on hyvä lähteä valloittamaan tulevia haasteita!

harjoittelemaan tunnetaitoja kamu-päiväkotiin?

Päivitys: Kamukoti Onnimannin toiminta päättyi 2021. Lue lisää Helsingin Kamukoti Pitäjänmäestä! Kamu on pieni ja yhteisöllinen englannin kielisuihku-päiväkoti. Opetuksessa vahvistamme tulevaisuudessa tarvittavia taitoja, jotta lapsilla olisi paras mahdollinen ponnistuslauta elämässä pärjäämiseen ja unelmiensa tavoitteluun.

Sovi meidän kanssa tutustumiskäynti Kamukotiin: Jingjing Liu jingjing@kamueducation.fi tai puhelimitse p. +358 4423 94068.


Kamu Early Education