Laadukasta varhaiskasvatusta suomen ja englannin kielellä

Kamu on luontopainotteinen, yhteisöllinen ja oppimiseen innostava päiväkoti, jossa motivoituneet ja ammattitaitoiset opettajamme tarjoavat laadukasta varhaiskasvatusta englannin kielisuihkumenetelmällä.

Kamussa käytämme pääkielenä suomea. Mikäli lapsen äidinkieli on muu kuin suomi, tuemme suunnitellusti suomen kielen oppimista. Kielen oppimisen ja ymmärtämisen tukena käytämme kuvia ja tukiviittomia. 

Yhteisössämme arvostamme avarakatseisuutta ja toisten hyväksyvää ja arvostavaa kohtaamista. Lapset voivat tulla Kamuun eri maista ja kulttuuritaustoista, mikä tarjoaa erinomaisen lähtökohdan uusiin kulttuureihin ja kieliin tutustumiselle sekä kansainvälisyyteen kasvamiselle.

Kamussa näkyy leikin ilo ja riemu!


Kamun toiminnan peruspilarit

Helsinkiläinen englanninkielinen päiväkoti

Vahvuuspedagogiikalla luottamusta omiin taitoihin ja uskallusta yrittää.

Englanninkielinen päiväkoti Helsingissä

Ympäristökasvatuksella luontoelämyksiä, vahvaa luontosuhdetta ja vastuullisuutta.

Englanninkielistä päivähoitoa lapsille Helsingissä

Vuorovaikutuksella empatiakykyä, yhteisöllisyyttä ja suvaitsevaisuutta.

Päivähoitoa ja varhaiskasvatusta englanninkielellä

Oppimisen ilolla & luovuudella ongelmanratkaisukykyä ja uteliaisuutta.

 

Vahvuuspedagogiikka

Toimintamme perustana toimii vahvuuspedagogiikka, jossa keskitytään luonteenvahvuuksien harjoitteluun, tunnistamiseen ja huomaamiseen sekä itsellä että muilla. Niillä tarkoitetaan taitoja ja ominaisuuksia, joita meillä kaikilla on ja joiden käyttäminen tuntuu luonnolliselta ja palkitsevalta. Käyttämällä vahvuuksiamme yllämme omaan parhaaseen suoritukseemme ja saamme onnistumisen kokemuksia. Luonteenvahvuuksia voivat olla esimerkiksi ystävällisyys, sinnikkyys tai luovuus.

Vahvuudet ovat kuin lihaksia, joita voi kasvattaa ja voimistaa harjoittelulla.

KAIKILLA MEILLÄ ON OMA SUPERVOIMAMME!

Vahvuuspedagogiikan avulla tuetaan lapsen itsetuntoa, positiivisen minäkuvan rakentumista sekä itsearviointitaitoja. Tarkoituksena on, että lapset oppivat näkemään vahvuuksiaan sekä huomaamaan, että kaikkia taitoja voi opetella. Vahvuuspedagogiikkaan kuuluu ajatus, että kaikki ovat hyviä jossakin.

Vahvuuspedagogiikka pohjautuu positiivisen psykologian ajatukseen, jossa lähdetään rakentamaan oppimista lasten vahvuuksille ja onnistumisille.


ympäristökasvatus

Kamukoti suuntautuu kohti luontoa. Luontopainotteisuus näkyy päiväkodin arjessa monin tavoin: hoidamme omaa puutarhaamme päiväkodin pihassa, teemme retkiä lähiluontoon, opimme yhdessä luonnonsuojelua ja arkisia ympäristöystävällisiä tekoja. Pienikin metsäalue on lapsille iso ihmetyksen aihe ja täynnä elämyksiä. Havainnoimme luonnon ilmiöitä eri aistein ja eri vuodenaikoina.

Pidämme tärkeänä, että lapset saavat itse laittaa kädet multaan ja nähdä, kuinka kasvit kasvavat. Luonnossa ei myöskään tarvita leluja, sillä kävyt, lehtikasat, kepit ja pölkyt innostavat lapsia leikkiin.

Vahvan luontosuhteen lisäksi tavoitteena Kamussa on ohjata lapsia kestävään elämäntapaan.


VUOROVAIKUTUS

Kamussa luomme lapselle turvallisen ja välittävän ympäristön, jossa lapsi voi oppia, kasvaa ja kehittyä omana itsenään. Kodinomaisessa ja ryhmärajat ylittävässä yhteisössämme panostamme lapsen aitoon ja hyväksyvään kohtaamiseen, lämpimään vuorovaikutukseen ja toisten huomioimiseen. Kamussa jokainen lapsi on tärkeä ja ansaitsee tulla kuulluksi, nähdyksi ja hyväksytyksi yhteisössään joka päivä. Olemme kaikki erilaisia, mutta samanarvoisia!

Vuorovaikutuksen sujumiseen vaikuttavat olennaisesti tunnetaidot, joita Kamussa harjoittelemme sosiaalisten taitojen rinnalla alusta alkaen. Tunteiden tunnistaminen itsellä ja muilla on myötätunnon ja toisten huomioimisen ensi askel. Tunteiden nimeäminen ja säätely auttaa lasta tunteiden ilmaisussa sekä näin ollen myös leikin sujumisessa ja kaverisuhteiden luomisessa.
 


OPPIMISEN ILO & LUOVUUS

Kamussa haluamme vaalia ja rikastuttaa lasten luontaista mielikuvitusta, uteliaisuutta ja tiedonhalua. Kannustamme lasta ihmettelyyn, tutkimiseen ja luovien ratkaisujen löytämiseen. Arvostamme lapsen leikkiä, sillä lapsi harjoittelee monia taitoja sekä jäsentää kokemuksiaan ympäröivästä maailmasta leikin kautta. Myös ympäristökasvatusta toteutetaan monipuolisesti paitsi yhdessä tekemällä ja tutkimalla, myös leikin kautta.

Lapselle ominaiset tavat toimia ovat leikkiminen, liikkuminen, tutkiminen ja taiteileminen. Jokainen lapsi oppii omalla tavallaan, jonka vuoksi käytämme opetuksessa mahdollisimman monia erilaisia toimintatapoja ja oppimisen kanavia. Oppiminen on kokonaisvaltainen prosessi, jossa lapsi omaksuu uutta tietoa vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa.

Kamussa näkyy leikin ilo ja riemu!